A nap, amikor új életet kezdtünk

Vegán. Hallottátok már a kifejezést?

Szóval szeptember 4-től ráálltunk a vegán étkezésre. Mielőtt folytatnám, tisztáznám, hogy: 1. Csak Peti lett teljesen vegán, én és a gyerekek továbbra is vegyesen étkezünk. 2. Le fogom írni miért történt így, vélemény-nyilvánítás előtt érdemes végigolvasni az egészet.

Sokan, akik ismertek minket tudjátok, hogy Petinek örökletesen magas a koleszterinje. Annyira, hogy (a felmenőinek is apai ágon) gyógyszert kell szednie azért, hogy alacsonyabb szinten tartsa. Ez azt jelenti, hogy a normális maximum, kb. 5-ös szint helyett gyógyszerrel 7 körül lehet tartani. Gyógyszer nélkül ez az adat akár 9-10 is lehet. Ez egyébként azért veszélyes dolog, mert később, 40-50 év körül növeli a szívinfarktus és egyéb szívproblémák esélyét. Sajnos Peti több idősebb rokona szívinfarktusban halt meg, és elég fiatalon…

Ezek miatt már alapból óvatosabban étkezünk mióta összeházasodtunk, próbálunk nem túl zsíros dolgokat enni, és mint tudjátok, sokat is fogytunk kb. 2 éve, ami szintén csökkenti a kockázatot. Peti heti rendszerességgel jár futni itt a környéken, illetve együtt is el szoktunk menni edzeni. Nyáron viszont kipattant az ötlet Peti fejéből, hogy mi lenne, ha kipróbálnánk azt, hogy nem eszik semmi állati eredetű készítményt. Nincs tej, tojás, joghurt, tejföl, sajt, felvágott, máj, hús, vaj, stb… Tudniillik koleszterin minden olyan ételben található, ami állati eredetű.

Először nem igazán lelkesedtem az ötletért. Meg aggódtam is. Valahogy belénk van építve (vagy nevelve?), hogy húst enni kell. Mintha anélkül nem lehetne élni. Az alap ötletet rengeteg utánajárás és tervezés követte. Peti számtalan vegán, ill. koleszterin-problémás oldalt olvasott át, orvosilag alátámasztott véleményeket nézegetett, tippeket, történeteket arról, hogy ki hogy csinálja és egyáltalán: van-e értelme.

Nyáron sokat beszélgettünk erről és arra jutottunk, hogy adunk egy esélyt a dolognak. Fél év. Szeptembertől elkezdi, csináltat egy vérképet előtte, aztán utána is. Ha érdemi változás látszik a koleszterin-szintjén, akkor elképzelhető, hogy vegán is marad. Ha nem, vagy csak kevés, akkor még kitaláljuk. Azzal itt még kiegészíteném, hogy azok a termékek, amik “nyomokban tejet, tojást, stb. tartalmaznak”, azok nem estek ki a listából.

Pár dolog, amiért első hallásra aggódni/felháborodni szoktak az emberek, ha ezt meghallják:

Mit fogsz akkor enni?
A húson és tejtermékeken kívül elég sok lehetőség van még. Zöldségeket főleg, de ezek is maradnak: krumpli, rizs, tészta (tojás nélküli). Hüvelyesek, magfélék. Ráadásul a tojásnak csak a sárgájában van koleszterin, így a fehérjét eheti. Így lehet csinálni “hamis” rántottát pl. Főzelékeket, szószos tésztákat, rakott/sült/párolt zöldséget. Zöldségfasírtot, töltött zöldségeket, édes tésztákat (pl. mákos, grízes). Meg gyümölcsöket. Ráadásul a tejet sokféleképpen lehet helyettesíteni, rizsitallal, zabitallal, így a legtöbb tejjel készülő finomság is maradhat az étlapon: tejbegríz, puding, stb.

Hogy fogod kibírni?
Simán. Elhatározás kérdése. Ha meg az egészségedről, vagy (kissé eltúlozva) az életedről van szó, úgy még könnyebb betartani.

Hogyan fogsz elég fehérjét bevinni?
Most őszintén. Te, aki ezt kérdezed, te magad odafigyelsz arra, hogy elég fehérjét vigyél be egy nap? Ezt csak mellékesen kérdezem. Egyébként sok zöldségnek magas a fehérje-tartalma, az olajos magvaknak pedig még magasabb. Tápérték-táblázatot is nyomtattunk, hogy legyen honnan ötletet meríteni.

Miért?!
És itt szoktuk elmesélni azt, amit már nektek is leírtam a koleszterinről és a szívről. Megnyugtatlak, semmilyen szintű vallási (vagy természetvédelmi) ok nincs mögötte.

Most van egy hete, hogy vegán kosztot kell főznöm, illetve vásárolnom. Eddig minden rendben ment. Még ki kell tapasztalni miket lehet készíteni, hogy ne legyen unalmas. Reggelire és vacsorára pedig pár olyan dolog is bejött, amit eddig Peti nem igazán evett: zabkása, müzli, lekváros kenyér. Rendeltünk tökmagot és szotyit is, ami 1-1 ételre rászórva változatossá teszi azt. Ezeken kívül most több zöldséget, gyümölcsöt eszünk, ami szintén jót tesz. A szóját pedig ha lehet megpróbáljuk elkerülni. Ezt az egészet nem úgy akarjuk csinálni, hogy minden húsfélét szójás utánzattal helyettesítünk, hanem úgy, hogy másra cseréljük.

Utolsó apróság: mint az elején említettem én sem és a gyerekek sem álltunk le így, ahogy Peti. Főleg Lauránál még nagyon fontos, hogy mindenféle étellel megismerkedjen. De Dávidnak is előszeretettel csinálok bármi “állatit”. Rám eddig olyan hatással volt a dolog, hogy kevesebb húsfélét eszem, mert magamnak nem mindig van kedvem külön főzni, és akkor már esélyes, hogy megeszem én is azt, amit Petinek csináltam. (Dávid az oviban eszik, Laurának pedig amúgy is külön kaját készítek.)

A továbbiakban ha érdekel titeket. megosztom hogy állunk ezzel a dologgal és hogy mi lett az eredménye. Addig is kellemes őszt (végre pulcsis idő!) és további szép napot!

Advertisements
This entry was posted in Everyday life, Storytime and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Hagyj nekem üzenetet:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s